hits

januar 2016

En ny start

Dette innlegget blir p mange mter min frste leder.

Tirsdag 12. januar lanserer vi Side3 Stiltips (S3): Norges egen nettside for herremote.

Nr jeg n gr inn i stillingen som moteansvarlig i Side3 - Norges strste magasin for menn - er det med stor stolthet og en god dose frykt.Stolthetfordi det er en glede f lov til lede en nysatsning p et felt som vokser s enormt raskt.Frykt fordi det ligger et stort ansvar i forske tilpasse produktet p en mte slik at flest mulig skal kunne ha glede av det.

En ting er likevel klart: Det er fryktelig spennende. Og det er virkelig p tide.

Det er p hy tidat mannfolk med interesse for stil blir tatt p alvor, og fr et tilbud hvor de kan finne det perfekte antrekket, de strste trendene, de beste butikkene, og de viktigste motenyhetene.

Da jeg begynte i Mediehuset Nettavisen med ansvar for kommersiell mote og shopping, uttrykte jeg tidlig at jeg nsket starte en satsning myntet kun p menn. Flere var skeptiske til om det var et marked for det i Norge. Men jeg ga meg ikke, og fortsatte pushe p for kjre mer herrestoff.

Og jeg fler jeg har lov til si at det har funket.

Det siste ret har inntektene for mote i Mediehuset Nettavisen tredoblet seg, i takt med at vi har hatt mye strre fokus p mote for nettopp menn.Det er tydelig at norske mennerinteressert i hvordan de kler seg.

"Fashions fade, style is eternal" er en velkjent klisj. Sitatetskal kommefra den avdde designeren Yves Saint Laurent, og om jeg fr lov, vil jeg gjerne diskuteredet en smule.

Motene og trendene falmer kanskje etterhvert, men det som er spennende med faget er at de som regelvender tilbake - oftei ny innpakning.

Denne sesongen har vi innhentet trender fra mange tir tilbake. Motebildet har handlet mye om 70-tallets rock-look, med grafiske elementer, og for gutta har dette skjedd i samspill med 40-tallets vide ullbukser og dresser. Utover vren og sommeren kommer vi til avlegge 90-tallet et besk, samt atter en gang titte ut over europeiske grenser - nrmere bestemt mot Asia.

Apropos Yves Saint Laurent er han blant annet kjent for at hani 1966 introduserte smokingen for damene, og dermed pnet opp for androgynitet. Han var ogs en av f somhentet mye inspirasjon fra steder langt utenfor Europa.Begge disse trendene har n ftt en gjenopplivning, ogs p herrefronten.

Et sted p veien skiftet det androgyne bildet over fra bare handle om atdamene kunne g i guttas klr, til at store motehus som Gucci og Burberry har pnet opp for at menn skal kunne bruke bde rysjer og blonder.Kanskje ikke noe for alle, men da kan man trste seg med at moten svingerkonstant. Style is eternal, og du skal f lov til beholde din egen stil.

Men du skal samtidig f muligheten til bli inspirert til utvide repertoaret ditt.

Min jobb er opplyse deg bde om hva designerne foreslr,ogsamtidig komme medforslag til hva bde jeg og resten av teamet mener kan se bra ut p menn. Med Side3 Stiltips hper vi at vi kan bringe moten tilbake til norske menn. At vi gutta i Norge kan vise at vi ogs er p samme stilniv som vre skandinaviske naboer, og ikke minst resten avden moderne verden. For vi har absolutt muligheten og ressursene til det.

Jeg gleder meg til lanseringen av S3 neste tirsdag, og krysser fingrene for at du kommer til finne noe du liker der.Og husk: Det er alltid lov si ifra, korrigere og etterlyse.

Rett fr vi pner portalen gr turentil London, til herrenes egen moteuke, London Collections: Men (LC:M). Her skal vifinne mer inspirasjon og hente inn informasjon til deg, samt gjre en rekke store og spennende intervjuer, som vi gleder oss til servere deg fremover.

Kanskje du kommer til beske S3 daglig, kanskje ukentlig, kanskje nesten aldri. Vit at du uansett alltid er hjertelig velkommen.

Tusen takk for at du vil vre med videre.

Daniel



Klikk her for den nye bloggen

Instagram: @danielbratterud

Klassiske herretrender p London Fashion Week

De fleste har vel hrt om det erkebritiske merket Barbour, som er kjent for sine klassiske ytterjakker med vokset overflate. Jakkene er vilt populre bde i det britiske aristokratiet samt hjemme i Norge, hvor de ofte er se p menn med sans for kvalitet.

Vi er som kjent i London, for herrenes egne Fashion Week (LCM), og siden den britiske hovedstaden ofte er kjent for villere og mer utforskende mote, var det godt se at et s klassisk merke som Barbour fortsatt leverer.

Noe av styrken til Barbour ligger i klassisk design med fokus p detaljer. Her er det ofte materialene som str i fokus, og ikke minst fret. Merket handler ikke om skryte av logoer og ekstrem design, men heller om uslelig kvalitet, og spesielt fr i mnstre som representerer britisk historie.

Hst- og vinterkolleksjonen er tredelt, i seksjonene Night Watch, Ancient Tartan og samarbeidet Barbour x White Mountaineering



















Night Watch er inspirert av den britiske marinen p slutten av 1800-tallet, og hver jakke er oppkalt etter klokkene som regulerte seilernes vaktskift ombord. Her leverte Barbour mye sort, med innovative, tekniske stoffer, strre variasjon i lengder og detaljer i lommer og glidelser. De voksede jakkene er selvsagt vanntette, og en ekstra detalj er at tartan-mnsteret er det som ble brukt av 3. bataljon i the Royal Regiment of Scotland.


Ancient Tartan fokuserer p et av de mest eksklusive tartan-mnstrene i Barbours jakkefr fra storhetstiden p 90-tallet. Designet kommer fra Ayrshire-distriktet p den skotske vestkysten, hvor familienavnet Barbour stammer fra, helt tilbake til 1300-tallet. De sofistikerte fargene som gr igjen er toner i gult, krem og grnt, pakket inn i en elegant silhuett

Barbour x White Mountaineering er en kapsulkolleksjon (n i sin fjerde sesong), som er umiskjennelig Barbour, med White Mountanerings signaturstil. Her er det en strre bruk av farger og print, med et klassisk fr i Barbour-stil.


Og mens vi venter p at AW16-kolleksjonen skal komme i butikk, er dette noen av mine klare favoritter man kan f tak i akkurat n: